آن «ربّنا»، این «ربّنا»

علی اشرف فتحی: این روزها خبر ممنوعیت پخش ربناهای استاد شجریان شوک بزرگی بر محافل فرهنگی وارد کرده است. با آنکه مواضع سیاسی شجریان در حوادث پس از انتخابات از همیشه تندتر شده بود و افکار عمومی آماده واکنش تند رسانه ملی به مخالف خوانی های مکرر این استاد بی بدیل موسیقی ایران بود، اما باز هم رمضان بدون صدای شجریان برای خیلی ها باورکردنی نبود.

این نخستین بار نبود که شجریان به مخالفت با برخی سیاست های حاکم بر کشور برخاسته بود. اما این نخستین بار است که این مخالفت به حذف شجریان از برنامه های مذهبی رسانه ملی منجر می شود. شجریان در موضع انتقادی اش تا مرز بازداشت هم پیش رفته  و مدت کوتاهی در سال ۶۴ به دلیل انتشار آلبوم «بیداد» زندانی شده بود. اما هیچ گاه پخش مناجات قرآنی وی تحت الشعاع مواضع سیاسی و اجتماعی وی قرار نگرفته بود. حتی زمانی که در اوایل دهه هفتاد با فتوای رهبری مبنی بر عدم جواز آموزش موسیقی در نظام جمهوری اسلامی مخالفت کرد، باز هم فقط شاهد کمرنگ شدن حضور هنری وی برنامه های موسیقایی بودیم و هیچ گاه ربناهای وی از لیست برنامه های صدا و سیما حذف نشد.

تنها مجلس مسالمت آمیز شجریان و رسانه ملی در نوروز ۱۳۷۳ خلق شد. آن روزها علی لاریجانی به تازگی بر کرسی ریاست سازمان صدا و سیما تکیه زده بود و تلاش بسیاری برای آشتی دادن شجریان با رادیو و تلویزیون به کار بست. تلاش های رییس کنونی مجلس سرانجام ثمر داد و شجریان با حضور در برنامه زنده تحویل سال ۱۳۷۳ دعای تحویل سال را برای اولین و آخرین بار فی البداهه اجرا کرد. اما آشتی کنان استاد با رسانه ملی چندان به درازا نکشید و یک سال بعد وی خواهان عدم پخش صدای خود به جز مناجات ماه رمضان شد. درخواستی که هیچ گاه مورد اعتنای سازمان قرار نگرفت و همین بر تیرگی روابط افزود. صدا وسیما از دو سه سال گذشته با حذف «مثنوی افشاری»، روند حذف صدای شجریان از برنامه های رمضان را آغاز کرده بود.

اکنون ربناهای شجریان نیز به سرنوشت ربناهای پیشکسوت او در مناجات خوانی یعنی سید جواد ذبیحی مبتلا شده است. سید جواد ذبیحی که از نخستین سال های تأسیس رادیو ایران به مدت سی سال عهده دار برنامه های مذهبی رادیو بود و مجموعه برنامه موسیقایی «برگ سبز» نیز که از سوی داود پیرنیا (بنیانگذار برنامه های موسیقایی رادیو همچون برنامه گل ها) به پاس سیادت ذبیحی، به نام رنگ سبز نامگذاری شده بود، سال ها شاهد خلق آثار زیبایی در زمینه موسیقی مقامی و مذهبی ایران بود.

ذبیحی را «بلبل شاه» هم می نامیدند، چرا که ثناگوی محمدرضا شاه هم بود و در حضور او به اجرای مناجات های مذهبی می پرداخت. همین امر سبب شد که ذبیحی گرفتار خشم انقلابی سال ۵۷ شود و آثارش نیز تا حدود زیادی نابود شود. این خواننده برجسته معاصر در نخستین هفته های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به طرز فجیعی کشته شد و یک گروه ناشناس نیز مسؤولیت قتل وی را بر عهده گرفت. با این حال آیت الله صادق خلخالی در سال ۱۳۸۰ در اواخر جلد دوم خاطراتش با انتشار نام و عکس سید جواد ذبیحی، او را نیز در شمار ده ها تن از کسانی آورد که به حکم خود اعدام انقلابی کرده است. خلخالی از ذبیحی به عنوان ثناگوی دربار یاد کرده و گویا دلیل صدور حکم ترور وی نیز همین ثناگویی ها بوده است.

با قتل ذبیحی صدای وی نیز به تدریج به فراموشی سپرده شد. هرچند به ندرت شاهد پخش بخش هایی از مناجات های وی در برخی برنامه های رادیویی بوده ایم ولی با ظهور جایگزین قدرتمندتری به نام «ربناهای شجریان» دیگر نیازی به صدای ذبیحی احساس نشد. بعدها مناجات های موسوی قهار نیز بر مجموعه آواهای مذهبی افزوده شد و جای خالی صدای ذبیحی را گرفت.

اکنون اما به نظر می رسد صدا و سیما نتوانسته جایگزینی برای صدای جادویی شجریان پیدا کند. جای خالی مناجات های هنرمندانه و اثرگذار در برنامه های رمضان امسال به خوبی حس می شود و نغمه های قاریانی چون عباس سلیمی نخواهد توانست جای خالی صدای شجریان را پر کند. در سراسر مناجات های کنونی جای خالی موسیقی مقامی ایران حس می شود و خالقان این آثار ترجیح می دهند بر اساس نغمه های عربی بخوانند. گویا هنوز به راز ماندگاری صداهایی چون مؤذن زاده و شجریان پی نبرده اند.

پیوندهایی درباره همین نوشته:

آرم ماه رمضان؛ درباره ربناهای شجریان

دعای تحویل سال با صدای استاد شجریان، اجرا شده در نوروز ۱۳۷۳ از شبکه یک سیما

مناجات سحرهای ماه رمضان با صدای جواد ذبیحی

دعای افتتاح با صدای جواد ذبیحی

اذان سید جواد ذبیحی

ربناهای جواد ذبیحی

دعای ذبیحی برای محمد رضا شاه

مناجات دیگری با صدای ذبیحی

برخی دیگر از آثار ذبیحی

درباره ذبیحی بیشتر بدانید

مطلب سایت حوزه درباره ذبیحی

مطلب سایت خیمه درباره ذبیحی

دانلود آثار بیشتری از ذبیحی

درباره علی اشرف فتحی

21 تیر 1360 در زنجان زاده شدم. 17 شهریور سال بعد پدرم در کردستان شهید شد. 18 ساله بودم که پس از پایان مقطع پیش دانشگاهی به حوزه علمیه قم آمدم و اکنون در مقطع درس خارج مشغول به تحصیلم. تا خدا چه خواهد ...
این نوشته در فرهنگ و هنر ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

121 پاسخ به آن «ربّنا»، این «ربّنا»

  1. قاف نشین می‌گوید:

    غم قفس به کنار
    آنچه عقاب را آزار میدهد
    پرواز زاغ بی سرو پاست.

    سلام آقایون.
    خیلی ممنون از این پستتون.بسیار مسرور شدیم اما غمزده.
    لحظه ی افطار بدون این نغمه ی ملکوتی …
    این زاغ های بی سرو پا پروازشون محدوده نداره.هرجا و هرکی رو بخوان سیاه میکنن.
    یا حق

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۵۳ ب.ظ:

    فقط سیاه سیاه میشه برادر
    سفید هیچ وقت سیاه نمیشه
    پس ….

  2. مهدی می‌گوید:

    به موقع و دقیق.. مثل اغلب اوقات.. ممنونم..

  3. علی می‌گوید:

    پنجشنبه شبکه هفت ربنای شجریان پخش کرد
    که ای کاش این کار نمیکرد
    خودش گفت که وقتی صداش از صدا وسیما میشنوه خجالت میکشه

    حالا صداش از voa پخش میشه
    کشوری که جنگ علیه ما راه انداخت
    هواپیمای مسافربری ما را ر هوا زد

    اگه استاد از اینکه صداش از این شبکه ها پخش میشه خجالت نمیکشه
    من خجالت میکشم که چرا عمری صداش گوش میدادم

    پارسا پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۶ ب.ظ:

    بالاخره یه جوری باید صدا شو به گوش مردم برسونه ؟

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۴۱ ب.ظ:

    هدف وسیله را توجیه نمیکنه!
    میکنه؟؟

    پارسا پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۴۰ ق.ظ:

    مثل اینکه شما تو ایران زندگی نمی کنید !
    قبلنا هدف وسیله را توجیه نمی کرد ؛ اما خیلی وقته که هدف داره وسیله رو توجیه می کنه !
    هدف که بماند ، بعضیا دارن همه چیز رو توجیه می کنند (با منبع دارم حرف می زنم)

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۹:۰۵ ق.ظ:

    برای معروفیت بیشتر
    توصیه میکنم جناب استاد یه آهنگ برای اسرائیل بخونه و با جناب اوباما یه عکس یادگاری هم بگیره
    اینجوری خیلی معروف میشه
    صداش هم خیلی بیشتر شنیده میشه
    چطوره؟؟؟

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۵۵ ب.ظ:

    انگلیس بزرگترین جنایات رو علیه ایران مرتکب شد ولی امام برای جهانی شدن انقلاب بارها با بی بی سی مصاحبه کرد
    شجریان هم از حضور شعارهای متحجرانه روی آهنگهاش احساس خجالت میکنه نه از این که صداش از تلویزیون پخش بشه
    وقتی شعارهای نخ نمای آقایان میاد رو ایران ای سرای امید هر کسی خجالت میکشه چه رسد به استاد
    در ضمن من روزه هستم یک روز هم تو عمرم بدهکار نیستم البته شماها روزه ماها رو قبول ندارین که البته قبول نداشتنه شما مهم نیست
    جناب فتحی این توهین نداره کاملا هم مربوط به بحثه

  4. zarbatiran می‌گوید:

    اخه هنرمند را چه به سیاست

  5. hassan می‌گوید:

    خود خواسته را تدبیر نیست
    وقتی راضی نیست برای چی پخش شود

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۲:۵۳ ب.ظ:

    واقعا همین طور هست امثال ما مذهبی ها که الان حالمون از ایشون به هم می خوره و پخش این ربنا برامون مثل سوهان روح است. همون بهتر که خواسته استاد انجام بشه و هیچی از ایشون پخش نشه اعضای جنبش اموی و سایر علاقمندان هم اگر گوش شیطون کر اهل روزه هستن و می فهمن ماه رمضان یعنی چی می تونن از فارسی ۱ و بی بی سی و وی.ا.ای اجراهای ایشون رو دنبال کنن یا حتی راحت تر دانلود کنن و وقت افطار پخش کنن تو خونشون به برکت تکنولوژی که الان نرم افزار پخش اتوماتیک در ساعت خاص هم وجود داره و لازم نیست هر روز منتظر وقت اذان بشن. این نوشته نشون میده که کسی که از عدم پخش صدای این آقا ضرر خورده بیشتر خودشه نه صدا و سیما یا مونین ایشون بهتر همون خارج از ایران مشغول باشن تا هم خودشون و هم ما از نظر روانی آرامش داشته باشیم.

    وحید پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۶:۱۲ ب.ظ:

    حالت از خودت به هم بخوره!!!!
    به نظر میرسه شما بیشتر از اعضاء جنبش به قول خودتون اموی به شبکه فارسی ۱ و بی بی سی ارادت دارید. من که الان فهمیدم که اینها هم ربنا پخش میکنن. دستشون درد نکنه!!!

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۴۵ ب.ظ:

    آره ما ربنای اون شبکه ها را میبینیم
    شما حرکات موزون اون شبکه ها
    فرق ما با شما اینه

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۱۲:۱۴ ق.ظ:

    راستش خیلی وقت بود این جا کامنت نذاشته بودم طی این مدت به این نتیجه رسیدم که باطل اگر ترک بشه مهجور میشه که فکر کنم مهجوریت بزرگترین درد کنونی تک تک اعضای جنبش اموی است خوب می بینید که به هم زدن یک وبلاگ یا کلا یک فضا آسونه و یک کامنت هم از پس این کار بر میاد و بابت این موضوع از صاحب وبلاگ معذرت می خوام هر چند که ایشون می تونستن مثل دفعاتی چند سانسور کنن.حالا باید درک کنین اونروزایی که بدترین توهین ها رو تو فضای مجازی می کردین به ما چی می گذشت . جالبه که شعار دهندگان زنده باد مخالف من به جایی رسیدن که طاقت احساسات شخصی یک مخالف رو ندارن. اما در جواب شما باید بگم حال به هم خوردن(بخوانید تنفر) یه احساسه و خیلی عقلانی نیست و دست خودم نیست من توهینی به استاد نکردم فقط احساسم رو نسبت به ایشون گفتم حال نمی دونم چرا شما اونجات سوخته!!!

    میلاد پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۱۰:۰۷ ب.ظ:

    جالب اینجاست که جناب “علی” از یک طرف میفرمایند صدای استاد بر ای ما مثل سوهان روحه همون بهتر که پخش نشه و از طرف دیگه نزول افاضه میکنند که ما از بی بی سی و فارسی وان ربنای استاد رو گوش میدیم و همین امر باعث میشه ایشون با ما فرق کنند.
    هوالشافی! 

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۹:۴۰ ق.ظ:

    آقا میلاد من اینچیزا را نگفتم
    شما چقدر این اشتباه میکنید
    علی یکی دیگست
    ab یکی دیگه
    حرص نخور فقط با دقت ببین کامنت ها را کی نوشته، همین

    برای اینکه دیگه این اشتباه را نکنید
    چند باربا هم تکرار میکینم
    علی با ab فرق داره
    علی با ab فرق داره
    علی با ab فرق داره
    هوالشافی 😉

    مالک پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۱۰:۴۰ ق.ظ:

    (..برای ما مذهبی ها…) 😯 😯 چند تایی تهمت زدی ، دروغ هم که میگی . جای شکرش باقیه ما با شما هم مذهب نیستیم . یا علی

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۳:۰۷ ب.ظ:

    واقعا جای شکرش باقیه معلومه که ما به کیش معاویه اعتقاد نداریم شما هم به جای این اتهام های کلی مصادیق دروغ و تهمت اینجانب رو واضح بگویید. شما عادت کرده اید که با جملات مبهم متهم کنید و فضا رو غبار آلود!!!

    هاني پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۵:۱۵ ب.ظ:

    ….
    علی آقا
    مطمئن باش تو دنیا تنها شماها مسلمون نیستی که میگی «برای امثال ما مذهبی‌ها» مطمئن باش من که باهات صحبت میکنم هم (البته اگه خدا قبول کنه) مسلمون هستم و به تمام اون چیزهایی که تو اعتقاد داری اعتقاد دارم (به جز چند چیز کوچیک)
    در مورد جناب آقای شجریان هم اگه نمیدانید بدانیدکه وی از بزرگان قرائت قران هم هستند چنانچه آن موقع که هنوز کسی در ایران (به جز اندک افرادی) قرائت قرآن را جدی نمیگرفت، ایشان: «درمردادماه ۱۳۵۷مقام نخست مسابقات مرحله کشوری را از آن خود ساخت»
    [منبع: سایت تبیان http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=228188&Keyword=+%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86+%d8%b4%d8%ac%d8%b1%d9%8a%d8%a7%d9%86%5D
    در ضمن اگر صدای گیرا و نغمه‌های روح نواز اجرا شده در ربنای ایشان در شما احساسی «مثل سوهان روح » ایجاد میشود نباید به هیچ کدام از قرائات قرانی هم بتوانید گوش دهید.
    زیرا برخلاف دیگر اشعار و آهنگهای خوانده شده توسط ایشان اولا کلام، کلام خدا و ثانیا نغمات تماما نغمات قرآنی (و نه عربی-چون با هم فرق‌هایی دارند-) و تجوید هم به خوبی در آن رعایت شده
    در آخر باور کنید سبب خیر شدید چون اگر برای جواب گویی به مطلب شما نبود دنبال این مطالب و دانلود ربنا نبودم و الان که این مطالب را مینویسم به نوای ملکوتی ایشان گوش میدم و باور کنید موهای تنم با شنیدمش سیخ شده

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۰۷ ب.ظ:

    هانی خان
    اول اینکه اشتباه گرفتی(من این چیزا را نگفتم)
    دوم اینکه خوارج هم خوب قرآن میخوندند
    سوم به قول خودتون معیار حال افراده ربنا و قرائت قرآن مال ۳۰ سال پیش و به خاطر پدر ایشونه(خدا بیامرزدشون)

    واقعا به نظر خودتون استاد چند وقته که قرآن نخونده؟؟؟
    یه نگاهی به حجاب همسر و فرزندش بکنید!!!
    استاد هم چین هم علیه السلام نیست

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۲۳ ب.ظ:

    هانی خان گویا با من بوده اید
    بله کلمه مذهبی شاید کامل نباشد و طیف ما را ممیز نکند شما بخوانید پیروان ولایت مطلقه فقیه (اگر مشکلتان حل می شود و گرنه بگویید تا جزئی تر مشخص کنم).
    در مورد قرائت قرآن استاد هم قبول مگر من آنرا رد کردم؟ چه ارتباطی با سخنان من دارد؟و مگر هر قرآن خوانی انسان خوبی است؟
    در مورد سوهان بودن هم نخیر صدای ایشان زیباست ولی وقتی به آن گوش می کنم یاد جنبش اموی می افتم و این سوهان روح من است نه صرف صدا یعنی واقعا فکر کرده اید منظور من خود صدای ایشان بوده؟ ان هذا لشی عجاب انتظار می رود فردی مانند شما این قدر متوجه باشد که منظور من نفس صدا نبوده است!!!
    در مورد سبب خیر شدن هم بله شدیدا پشیمون هستم که کامنت گذاشتم اونم به خاطر این که به باطل رونق دادم و رویه گذشته رو ادامه ندادم به دیگر هم طیفان خود هم همین توصیه را دارم باور کنید همانطور که جنبش اموی مهجور شد باطل با ترک مهجور می شود.
    اب در آسیاب دشمن نریزید دوستان!

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۳۵ ب.ظ:

    جناب abشما با این همه ادب باید نسبتی با یه نفر که همه میشناسن داشته باشی
    شما با این سبک ادب همون بهتر که از شجریان متنفر باشی
    در ضمن صدا سیمایی که ضرغامی توش رسما اعلام کرده از فارسی ۱ شکست خورده همون بهتر که صدای استاد رو نداشته باشه قدیمها مردم به خاطر ربنا هم که شده پای تلویزیون مینشستند الان همون ۵ دقیقه هم از دست صدا سیما رفت

    وحید پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۵:۱۶ ب.ظ:

    یه چیزی بگم ختم کلام
    جناب ab البته شما این چیزا رو نمیفهمین! اما برای دوستان میگم که بقول حافظ:
    صد نکته غیر حسن بباید که تا کسی
    مقبول طبع مردم صاحب نظر شود
    شجریان کار اصلی اش آواز است اما او همان صد نکته غیر حسن را دارد که در طبع مردم صاحبنظر (تاکید میکنم صاحبنظر) مقبول واقع شده است. البته در مکتب شما واژه ها معانی و تعابیر متفاوتی دارند!!
    به قول آن دوست در فیلم سوته دلان: توی آوازه خونا یک نفر میشه قمر، بقیه ای میخونن!
    خداوند وقتی بخواهد بنده ای را بالا ببرد ابتدا ظرفیت لازم را به او عطا میکند. و شجریان جایگاهش در قلب ماست
    اما این را سعی کنید بفهمید که کسی که گوشش با غار غار کلاغ پر شده باشد از نوای بلبل حظی نخواهد برد

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۱۰ ب.ظ:

    خداوند وقتی بخواهد بنده ای را بالا ببرد ابتدا ظرفیت لازم را به او عطا میکند!!!!

    چندتا تناقض برای این حرفات بیارم حرفت پس میگیری؟؟؟
    خداوند برای آزمایش بعضی افراد اونها را بالا میبره
    یکی مثل مرحوم موذن زاده سربلند
    یکی هم مثل شجریان….

    وحید پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۳:۰۳ ب.ظ:

    پست قبلیم رو ظاهراً حذف کردن
    اشکالی نداره! فقط بگم من مثل شما از مقدرات خداوند سبحان اطلاع ندارم که کی نزد خدا محبوبه و چه کسی رو بخاطر چه چیزی بالا میبره!

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۳۰ ب.ظ:

    اما وحید که گویا خیلی می فهمد و صاحب نظر در همه چیز و در تواضع دست همه ما را بسته است!!!
    آن چیز که استاد را به اینجا رساند صدای منحصر به فرد اوست که من هم قبول دارم و با وجود عدم تخصص در موسیقی آن را درک می کنم ولی بلبل هم خوش صداست در حالی که یک حیوان است. صدای خوش معیار انسانیت و خوب بودن نیست لیدی گاگا(رقیب مقتدای جنبش اموی که با تقلب!! محبوبترین فرد سال شد) هم خوش صداست ولی بروید بخوانید که کیست . شما که مدعی فهم هستید توضیح دهید اگر صدای استاد از او گرفته می شد(بصورت مادر زاد) آن صد حسن دیگر چه بود که ایشان را به مقبولیت امروزشان می رساند؟

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۳۷ ب.ظ:

    و در پایان صد لعن بر من که باطل را از مهجوریت بیرون آوردم و بر رونق آن افزودم. دوستان عزیز من نصیحت برای بار صدم باطل را ترک کنید تا مهجور شود.

    سلامتی فرزند صالح سید الشهدا و نائب بر حق صاحب الزمان آیت الله العظمی خامنه ای صلوات_ تا کور شود هر آن که نتواند دید عزت ایشان را).

    وحید پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۶:۳۲ ب.ظ:

    جناب ab!
    اولاً اینکه شما رو با لفظ نمیفهمین خطاب کردم قبول دارم که کار درستی نکردم! به هر حال همه ی ما انسانیم (نمیگم هم مذهبیم چون از نظر شما که از همان ابتدا خود را به علی نسبت دادید و ما را به معاویه و البته نظر هرکس برایش محترم است) آری همه انسانیم و تجلیگاه وجود خدا بر زمین . بنابر این توهین به همدیگر کار درستی نیست.
    بحث اصلی ما هم بر سر شخص شجریان نیست که چرا صدایش پخش نمیشود. بحث بر سر وجود ریشه ی چنین طنش هایی در جامعه ی ماست که در یک جمله چرا باید اینطور باشد؟! و البته بررسی این عوامل مجالی غیر از این محل را میطلبد.
    باز هم به کامنت قبلی ام اشاره میکنم که من و شما در مقام قضاوت قرار نداریم که انسانها را مجزا کنیم و با عناوینی مثل ما مذهبی ها، جنبش اموی، یار امیرالمومنین یا معاویه و امثالهم دسته بندی کنیم.
    شجریان البته در کنار صدای خوش، صد نکته حسن دیگر را دارد و من تعداد انگشت شماری از آنها را میدانم. آری صدای خوش برای او پیش درامدی بر محبوبیت است، همانند پزشک حاذقی که طبابت، مرحله ی ورود او به محبوبیت است

    وحید پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۶:۳۴ ب.ظ:

    و در پایان باز هم تکرار میکنم من و شما نمیتوانیم حکم بر باطل یا حق بودن چیزی صادر کنیم. بگذاریم جامعه و گذشت روزگار خودش این کار را بکند
    طاعاتتان مقبول

  6. zarbatiran می‌گوید:

    هر که را بهر کاری ساخته اند
    هنرمند را بهر هنرش
    سیاستمدار را بهر سیاسیش

  7. سید مهدی طاهری می‌گوید:

    با سلام
    من در یکی از پرونده های مجله شهروند در مورد گروه فرقان خوانده بودم که قتل مرحوم ذبیحی بدست این گروه انجام شده است.

  8. محبوبه می‌گوید:

    خوب به یاد دارم سالی رو که استاد به صورت زنده دعای تحویل سال رو اجرا کرد و اشکهای پدرم رو…

  9. دوما می‌گوید:

    از بابت مثنوی افشاری بسیار بسیار ممنون.
    اشک در چشمانم جمع شد بعد از شنیدنش.
    ذبیحی را نمی شناختم و دعایش برای محمدرضا شاه را چندین بار گوش دادم…

  10. غرام خجیر می‌گوید:

    فقط میتونم ابراز تأسف کنم. بسیار متأسفم.

  11. حامد می‌گوید:

    من که امسال صدای ربنای شجریان رو از گوشی موبایلم پخش می کنم!

  12. بسیب می‌گوید:

    همون بهتر که صداش رو هم نشنویم

  13. محمد می‌گوید:

    من معمولا تو هیچ سایتی کامنت نمیذارم ولی خوندن کامنت بعضی از اراذل م اوباش چماق بدست بد جوری تو ذوقم زد
    آخه … هایی مثل شما رو چه به دین ؟
    به شما یه سیب زمینی دادن که باهاش مشغول باشین و بی رگ و بی ناموس باشین
    آدمی مثل شجریان با همون یک ربنایی که با اخلاص خونده از هزاران هزار نماز و روزه ی ریاکارانه ی شما بیشتر صواب کرده.
    مراقب باشید که از دهان پر از … تتون اسم شریف و پاک استاد بیرون نیاد

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۴۷ ب.ظ:

    جواد ذبیحی هم ربنا خوند!!!

    خدایی قبل انتخابات بیشتر به ساسی مانکن گوش میدادی یا شجریان؟؟؟

    غیرت همین بسیجی ها بود که الان به عراقی ها نمیگی عمو

    آنا پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۰۸ ق.ظ:

    ای واااااااااااااااااااااااااااااای از دست این بحث های بیهوده و سر و کله زدن های شما ها که مثلا هموطنین!!!! 😡 اختلاف سلیقه دارید سر جاش، حرف هرکی واسه خودش محترم! چرا بهم توهین میکنید؟؟؟ 🙁 نمیدونم بحث این انتخابات کذایی کی ختم میشه ! ساسی مانکن اینجا چیکار میکنه؟ 😯
    ربنا اگه زیباست بخاطر روح کلامه که در دستگاه موسیقی ایرانی و با صدایی زیبا خوانده شده! حالا صدا ماله هر کسی که هست ولی به دل میشینه چون از دل بر اومده!
    حالا الان اگه عقیده ی اون آدم با بعضی ها سازگاره و با بعضی ها نیست چه ربطی به خوده اثر داره؟؟؟؟ شما چکار دارید که خواننده این اثر چه فکر و گرایشی داره؟
    من از سیاست بدم میاد و طرفدار هیچ جناحی نیستم ولی جای ربنا امسال خیلی خالیه. 😥
    چه قبول کنید یا نکنید صدا و موسیقی زیبا دلنوازه و تاثیر معنوی داره ، میدونید که داوود نبی هم خوش صدا بودند.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۹:۱۰ ق.ظ:

    همین آدم میگه که وقتی صداش از صدا وسیما پخش میشه خجالت میکشه
    نمیخواید بگید که وقتی ربنا پخش میشه روش زیاده خجالت نمیکشه
    الان دیگه خیالش راحته
    شما چه اصراری دارید بگید که صداش پخش کنن وقتی خودش نمیخواد!!!
    در ضمن صدای ایشون از دل بر نمیاد
    من این نمیگم برید صحبت های جناب استاد لطفی را بخونید، ببینید که چه جوری ایشون متهم به پول پرستی میکنن

    قطعا موسیقی خوبه
    منم که خلاف این نگفتم که فکر کردید ما با موسیقی چپیم

    مالک پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۱۰:۴۴ ق.ظ:

    در مورد بسیجی و این شعار باید بگم که : ملاک حال افراد (گروه ها) است :mrgreen: :mrgreen:

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۶ ب.ظ:

    ۱۰۰ % ملاک حال افراده

    شجریان ۳۰ سال پیش ربنا خوند نه الان

    اما راجع بسیجی ها
    لطفا این خبر بخون تا بفهمی حال بسیجی ها چگونه هستش

    http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=109242

    اما حال شما…

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۴۰ ب.ظ:

    علی بی زحمت خودت رو به بسیجی های جنگ نچسبون اونجا میرفتن رو مین اینجا مسلح به گرم و سر و سپر تا یه ذره رگبار سنگ بیشتر میشد در میرفتین
    واقعا که جناب مالک جان کلام رو گفت

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۷ ب.ظ:

    http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=109242

    شما هم این بخون لطفا

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۰ ق.ظ:

    آقای فتحی شما باید یا کامنت ایشون که متضمن توهین به ما بود رو سانسور می کردین و یا حالا که تایید کردین جواب منو رو هم تایید می کردین اگر براتون سنگینه با سانسور تاییدش کنید. این آقا فکر کرده این جا خونشون هست که ادبیات فاخر! خانوادیگیش رو این جا عمومی استفاده می کنه!

  14. الما می‌گوید:

    صدای معنوی باید از انسان معنوی شنیده بشه در غیر اینصورت مفت نمی ارزه

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۱ ق.ظ:

    خانم الما واقعا زدین تو خال. آفرین بر نکته سنجی شما

    سید مهدی طاهری پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۵۴ ق.ظ:

    انسان معنوی باید صدای زیبا داشته باشد تا بتواند اثری دلنشین و معنوی بیافریند.
    اگر پیش از این ربنای شجریان آنچنان شایسته بود که بر تارک برنامۀ افطار بنشیند اکنون نیز چیزی از این شایستگی کم نشده است.
    دقت دارید که مخالف خوانی های اکنون بخاطر مواضع سیاسی شجریان است.در صورتیکه ربنای وی سالها قبل اجرا شده است.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۱۴ ب.ظ:

    ربنا مال ۳۰ سال پیشه
    استاد ۳۰ سال پیش یه چی دیگه بود الان یه چیزه دیگه
    معیار حال افراده
    پیشنهاد میکنم استاد یه بار دیگه ربنا بخونن اونوقت هم شما و هم استاد فرق متوجه میشید

    وحید پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۹:۲۸ ب.ظ:

    عیسی به دین خود و موسی به دین خود
    ما که ربنا رو دم افطار از گوشی موبایل مون گوش میکنیم و به همین قانعیم. هیچکس هم نمیتونه این علاقه رو تضعیف بکنه. هنوز هم معتقدم که روزگار، مردان برگزیده ی خودش رو انتخاب میکنه. آیندگان قضاوت خواهند کرد. موفق باشید

  15. sara می‌گوید:

    اگه میشه کسانی را که در عکسها هستند معرفی کنید

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۷:۰۸ ب.ظ:

    موس رو روی عکس ها ببرید توضیحاتی نوشته شده

    سارا پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۵:۱۶ ب.ظ:

    آیا کسی که در عکس چهارم پهلویمرحوم ذبیحی نشسته میشناسید؟

  16. علی می‌گوید:

    یکی مثل استاد یکی هم مثل افتخاری

    همون بهتر که صدای استاد از صدا و سیمای … پخش نشه. من که ۱ سال هست که قید صدا و سیما رو زدم.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۵۰ ب.ظ:

    صدای استاد افتخاری از سیمای مملکت اسلامی پخش میشه
    صدای شجریان از فارسی ۱ بعد ربناشم فیلم … پخش میکنن
    فرقشون این، عزیز

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۱:۲۷ ب.ظ:

    اولا هیچ شبکه ای ربنا استاد رو پخش نمیکنه. دوما……..

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۹:۱۹ ب.ظ:

    خود افتخاری که میگه کسی که زیر بالش رو گرفته و چیزی بهش یاد داده شجریان بوده
    در ضمن مردم با موسیقی قهر نبودند فقط فضای موسیقی سنگین بود کسی از ترس این که گزینش و …نشود از ابراز علاقه به موسیقی گریزان بود امثال شما به موسیقی میتاختید و تو همون سالها هم زنده ماندن موسیقی ایران مدیون معدود آلبومهای شجریان و ناظری بود و بعد شرایط باز شد و امثال افتخاری فرصت یافتند ابراز وجود کنند مگر نه پاپ سنتیه بی ریشه افتخاری کجا و موسیقی اصیل و کلاسیک شجریان کجا
    در ضمن من ساسی مانکن گوش نمیدم ولی ظاهرا شما در شبکه های ماهواره ای و امثال ساسی مانکن دکترا داری؟؟؟؟؟؟؟؟شما هم برو همین پاپ سنتیه سبک یساری رو گوش بده شاید شدی آقاسی

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۴۲ ب.ظ:

    استاد افتخاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟نمیدونستم دنباله جواد یساری رو گرفتن استادی میاره این استاد در کدام دستگاه موسیقی یا ساز به استادی رسیده؟؟؟؟؟؟؟

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۲۴ ب.ظ:

    کسی که مردم با موسیقی آشتی داد جناب افتخاری بودند نه شجریان

    شما لطفا راجع همون ساسی مانکن اظهار نظر کن

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۹:۲۶ ق.ظ:

    حاضرم با شما راجع موسیقی بحث کنم تا ببینیم کدوممون بیشتر از موسیقی بارمون میشه!!
    البته نه موسیقی رپ که موسیقی محبوب شماست، راجع موسیقی اصیل ایرانی
    هیچ میدونی از نظر آماری پر فروش ترین آلبوم موسیقی ایران آلبوم نیلوفرانه استاد افتخاریه
    اصلا تا حالا بهش گوش دادی؟
    اصلا افتخاری را ولش ات الان چند بار شجریان گوش دادی؟؟خداییش بگو، روزه هم که هستی

    در ضمن استاد ناظری را به خودتون نچسبونید که خودشون اعلام کردند هنر را به سیاست آلوده نمیکنند

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۳:۲۷ ب.ظ:

    پرفروشترین که رندان مست بود مال شجریان
    این که افتخاری کاملا خارج قاعده میخونه رو همه میدونن
    ناظری با خوندن ایران کهن کاملا تکلیفش رو روشن کرد تازه ناظری در اولین مراسم قهرمان قهرمانان که اومد و “به نام خداوند جان آفرین”رو اجرا کرد رسما گفت فقط به ورزشکاران علاقه مندم و به خاطر همینم اینجام مگر نه علاقه ای به همکاری با صدا سیما ندارم
    شجریان هم گوش میدهم یک بار هم کنسرتش رفتم بیشتر نتونستم برم چون شهرستانی هستم اونم مال خیلی وقت پیش بوده ولی آلبومهاش رو و آهنگهای خارج آلبوم رو اکثرا دارم و گوش میدم تازه کادو هم میدم
    پرفروش بودن هم دلیل اصالت و قدرت موسیقی نیست (حالا دیدی چقدر بلدی؟؟؟؟؟؟)
    تا حالا کدوم آهنگ افتخاری رو یه دستگاه خاص بوده اصلا آهنگ بدون ساز فرنگی و یا الکترونیک داره
    در عوض شجریان چون ویولون ساز فرنگیه ازش استفاده نمیکنه و کمانچه رو تا جایی که امکان داره استفاده میکنه
    همین قدر که افتخاری رو با شجریان مقایسه میکنی نشون میده چقدر از موسیقی بارته
    در ضمن من یقینا روزه نبودم چه راحت برگشتی از حرفی که با زبان روزه زده بودی

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۶:۱۲ ب.ظ:

    از نظر پرفروشی باید بگم سخت در اشتباهی
    شاید پولی که شجریان گیر اورده بیشتر باشه ولی از نظر تعداد، آلبوم نیلوفرانه بیشترین فروش داره

    در مورد استاد ناظری هم باید بگم که ایشون ایران کهن ۵ سال قبل از انتخابات خوندند و همچنین از انتشارش توسط آهنگساز این آهنگ ناراضی بودند

    در مورد شایعه حمایتش از موسوی هم که تکذیب کرد

    در مورد این که گفتی پرفروشی دلیل بر اصالت نیست
    مکه من خلاف این گفتم
    من گفتم که ایشون مردم آشتی داده و دلیلش هم این بود(حالا دیدی چقدر بلدی؟؟؟؟)
    از خودت میگی به خودت جواب میدی!!!

    با ساز فرنگی نمیشه موسیقی اجرا کرد؟؟؟؟؟؟؟

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۹:۱۸ ب.ظ:

    با ساز فرنگی موسیقی اصیل ایرانی نمیشه درست کرد چون اصلا برای این کار درست نشده آهنگ ایرانی ساز خودش رو داره همین نشون میده شما چقدر موسیقی بلدی
    همان طور که کمانچه به کار بتهوون نمیاد ویولن هم به کار شور و همایون نمیاد الکترونیک هم که اصلا به کار کلاسیک نمیاد که تو کار افتخاری پر است شما بی زحمت کم ادعای موسیقی کن به خدا دستگاههای موسیقی با کوچه باغی فرق داره که افتخاری تا حالا یک آلبوم در دستگاهی خاص نداده
    در مورد آشتی هم گفتم که مردم قهر نبودند که شما از خودت فتوا صادر میکنی افتخاری از فضای باز استفاده کرد و ابراز وجود کرد مثل خیلی ها مثل اصفهانی و…مردم در آن سالهای غریب موسیقی با شجریان یاد موسیقی ایرانی رو زنده نگه میداشتند
    در مورد تعداد فروش هم در تاریخ موسیقی بعد انقلاب هیچ آلبومی به تعداد رندان مست نفروخت و همون ۳ روز اول سری اول تمام شد که این در تاریخ موسیقی ایران بی نظیر بود
    در ضمن از این تکذیبیه های کذب شماها کم پخش نکردین ناظری به طور کامل حامی موسوی بود مثل شجریان مثل مرحوم نوری و مثل خیلی های دیگر

    ایhttp://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA_%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_(%DB%B1%DB%B3%DB%B8%DB%B8)
    ن هم نظر خود جناب افتخاری
    http://www.khabaronline.ir/news-84837.aspx
    در ضمن شما یه بار به من میگی بی روزه یه بار هم من رو مدیون به روزه ام میکنی زبانتم که روزه است تکلیفت رو روشن کن

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۹:۴۱ ب.ظ:

    آسوی عزیز!
    فکر کنم بشه کمی آروم تر هم حرفاتو مطرح کنی

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۰۶ ب.ظ:

    آقای علی
    از من می شنوید با این آقای آسو بحث نکنید ایشان اعتقادات خود را یقینی و ملحق به علم حضوری تمام ابنای بشر می پندارد و صد البته میزان ادب ایشان را هم مشاهده می کنید (به همین دلیل هم به ایشان جواب ندادم و اصولا چنین فردی رو شایسته پاسخ دادن نمی دانم) این را هم فقط برای شما نوشتم که وقت خود را تلف نکنید بگذارید ایشان در دنیای خود باشد و در شبه دین خود به بهشت برود. پیروز باشید

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۱:۰۹ ق.ظ:

    “فقط احساسم رو نسبت به ایشون گفتم حال نمی دونم چرا شما…
    کجای حرفهای من خارج ادب بود یک نکته رو اشاره کنید متشکر میشوم ماشا الله فرار به جلو را خوب بلدید
    در ضمن من با سند و مدرک حرف زدم و شما از روی خیال
    فروش رندان مست و خارج خوندن و غیر اصیل بودن موسیقیه افتخاری و سلایق سیاسیه ناظری کاملا مستنده این شما هستید که مثل همه مسائل با غوغا کردن میخواهید همه چیز رو به نفع خودتون تموم کنید
    دوست شما همین جوری میگه من روزه نیستم بعدش من رو به روزه ام مدیون میکنه همین جوری میگه رپ محبوب منه حالا کی توهمه علم یقین داره
    من شماها رو اصلا شایسته حرف زدن نمیبینم ولی در مقابل ظلم به استادی بی نظیر نمیتونم سکوت کنم مگر نه شما کلا به جز توهین و توهم چیز دیگری ندارید که بشود با شماها صحبت کرد
    فقط خودت نگاه کن خودت و رفیقت به جز تهمت و توهین و تمسخر چیز دیگری داشتین
    کامنتهای زیادذی بدون حتی یک کلمه توهین در جواب شما داشتم که جناب فتحی صاحب اختیار است صلاح دید ثبت نکند مگر نه بستن دهان امثال شما کاری ندارد
    خیالتان هم راحت خدا را به خاطر بهشت و هور و پری نمیپرستم این خدای شماست که این قدر ارزش دارد
    جناب فتحی این رو تایید کن من دیگه چیزی نمیگم

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۴:۴۰ ب.ظ:

    آسو جان خودت میگی خودت جواب میدی!!!
    بحث، بحث موسیقی
    کی گفت افتخاری موسیقی اصیل ایرانی اجرا میکنه!!!
    مگه من گفتم موسیقی اصیل ایرانی که خودت میگی خودت جواب میدی
    موسیقی که فقط ایرانی نیست!!!
    خیلی ادعات میشه!!!

    در مورد استاد ناظری هم
    اینا را بخون
    http://alef.ir/1388/content/view/46754/

    در زمان غریبی موسیقی!!!
    خواهر یا برادر من اون موقع فقط شجریان میخوند
    شما مثل اینکه نمیدونید بعد انقلاب اکثر خواننده ها مهاجرت کردند و فضا برای جناب استاد باز شد!!!
    وقتی فقط این میخوند مردم باید به چی گوش میدادند!!!

    راستی دهه ی ۶۰ زمان همین آقای موسوی بود که استاد به زندان رفت؟؟؟!!!
    حالا شدند دوست!!!!

    در مورد روزه اگه هستید قبول باشه اگه نیستید هم که …
    شما تیکه انداختید به ما که حتما روزه هستید منم جوابتون دادم
    مثل خودتون جواب دادم چرا انقدر ناراحت میشید؟!!
    در ضمن یاد روز قدس سال پیش افتادم که دوستاتون روزه نبودند گفتم شاید شما هم جزو اونایید

    توهین یا تمسخر نکردم ولی اگر این کار کرده باشم در جواب به تمسخرهای شما بوده.
    من بازم از آقای فتحی درخواست میکنم که جواب های شما را ثبت کنند تا هم حرفتون بزنید هم سطح ادبتون مشخص بشه!!
    حالا که استاد افتخاری به نفعتون حرف زد شد جناب افتخاری

    در ضمن فکر کنم از این به بعد در مورد جواب دادن به صحبتهای شما به حرفای دوستم ab گوش بدم

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۸:۰۵ ب.ظ:

    اولا که افتخاری در ضمره سنتی هاست مگر نه من نگفتم فقط ایران موسیقی داره مرحوم نوری هم اصلا ایرانی نخوند ولی استاد بود به خصوص در اپرا و در سبک خودش استاد بود افتخاری ادعای سبک اصفهان و همایون رو داره ولی خارج میخونه اجرای موسیقی ایرانی با ساز الکترونیک یعنی یک چیز بی معنی به قول شما رپ که نمیخونه
    شما بگو سبک موسیقیه افتخاری چیه اگر ایرانی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ایشان سبک ایرانی میخونه البته به سبک کوچه بازاری و غیر اصولی
    افتخاری هم میتونه جناب یا حتی عالیجناب باشه ولی استاد نه (شما هنوز هم نگفتین در کجای موسیقی ایشون به استادی رسیده؟؟)
    در ضمن ناظری فقط حضور فعال خودش در فعالیت انتخاباتی رو تکذیب کرده بود که منم همچین ادعایی نکرده بودم ناظری اعلام کرده بود که به موسوی رای میده این رو هم تکذیب نکرده
    دستگیریه شجریان یا امثال اون مثل ابتهاج و … ربطی به موسوی نداره مثلا کودتای حزب توده که خیلی مهمتر از دستگیریه شجریانه حتی امام هم بی خبر بود و بعد اعدام عطاریان و افضلی فرمان قطع اعدام و محاکماته خودسرانه رو داد و تحقیقه تیم سه نفره موسوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای (مقام رهبری) نشون داد جریان کلا دروغ بوده و خون اون دو ارتشیه وطن پرست به نا حق ریخته شده
    اصولا استعفای موسوی هم به دلیل این فعالیتهای خودسرانه برخی بود که موسوی در اون دخالتی نداشت
    در مورد روزه هم من تیکه ننداختم تذکر دادم چون شما هی میگفتید خودش ناراضیه در حالی که رسما اعلام شده بو.د در مورد ادعیه و ربنا شکایی نداره فقط تذکر دادم به زبان روزه خلاف حقیقت رو هی تکرار نکنید
    من همیشه تند بودم و جناب فتحی هم از قدیم میدونه ولی به واسطه خانواده و شخص خودم همیشه ادب رو رعایت کردم و دلیل رد شدن کامنتهای من نیش به بعضی ها بود به خصوص وقتی شما و دوستتان جناب abبحث ادب را پیش کشیدند

    به دوستتان جناب ab هم بفرمایید اول ادب خودشان را درست کنند بعد به من تذکر دهند که البته هنوز نمیدانم کجای حرف من بی ادبی داشته در حالی که زشتترین اصطلاحات را خودشان استفاده کرده اند
    من هم علاقه ای به ادامه بحث ندارم و همنی جا بحث رو ترک میکنم

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۸:۳۷ ب.ظ:

    در ضمن این که میفرمایید اون موقع فقط شجریان بود خیر
    اون موقع رشیدی بود بنان بود اکبر گلپایگانی بعد یک مدت کوتاه بازگشت ایرج بسطامی بود حسین خواجه امیری بود حسام الدین سراج بود(البته این یکی جوان بود)
    در ضمن فرض که فقط شجریان بوده همین که به تنهایی موسیقی را زنده نگه داشته و جرات این کار را داشته جای تقدیر دارد

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۶ام, ۱۳۸۹ ۸:۳۷ ب.ظ:

    امشب ربنای شجریان از شبکه ۷ پخش شد
    قابل توجه نویسنده این متن و دیگر دوستان آسو و وحید و …

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۷ام, ۱۳۸۹ ۹:۴۵ ق.ظ:

    خیلی خوشحالی آسو جان!!!
    یه مناظره بزار با خودت
    خودت بگو خودتم جواب بده

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۷ام, ۱۳۸۹ ۱:۴۱ ب.ظ:

    من فقط به شما جواب دادم کاملا هم واضحه شما مواظب باش در فرار به جلو زمین نخوری

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۷ام, ۱۳۸۹ ۷:۴۰ ب.ظ:

    باشه منم بهت پاسخ میدم تا مثل رهبر جنبشت تو توهم باقی نمونی
    اینکه میگی رشیدی گلپا و سراج(!!!) بودند!!!
    ببین همین آقایونی که نام میبری بعد انقلاب چندتا کنسرت داشتند!!!
    اوایل انقلاب چندتا آلبوم دادند!!!
    جناب محمدرضا جندتا داشته!!!
    خودت هم میدونی که اکثر کسایی که با موسیقی آشنا بودند و خواننده به علت شرایط کشور پناهنده شدند!!!

    در این رابطه که میگی دستگیری شجریان به موسوی ربط نداره
    نمیدونم باید چی بگم
    یعنی نخست وزیر مملکت عرضه اداره مملکت نداره
    در ضمن همین آقای شجریان تو مصاحبه هاش بعد انتخابات نسبت به اینکه آهنگاش رو تصویر حضرت امام بزارند ابراز ناراحتی کرد
    حالا دوستان شما که بیشترین ادعاشون اینه که خط امام دارند میپیمایند!!!
    در جواب به این حرف جناب استاد چی کار کردند؟!
    در این مورد توضیحی هست؟؟

    اون چند نفری که اعدام کردند به بحث من چه ربطی داشت!!!!
    همینه میگم خودت میگی خودت حال میکنی خودت جواب میدی!!!

    با زبان روزه شما بفرما که آقای شجریان گفت که وقتی صداش از صدا و سیما پخش میشه خجالت میکشه یا نه؟؟؟ (یادت باشه دروغ روزه را باطل میکنه)
    خوبه خجالت ایشون در بیاریم!!؟؟

    در مورد استاد ناظری
    ایشون خودشون میفرمایند که در شان هنرمند نیست که در سیاسی کاری ها شرکت کنه
    ولی شما حرف خودت میزنی
    خود استاد هم بیاد پیشت بگه من از کسی حمایت نمیکنم تو باز حرف خودت میزنی

    در مورد استاد افتخاری هم یه سرچ کن “استاد افتخاری” ببین چندتا جواب میاد
    ببینی که ملت با من موافقند یا شما
    درست نیست به خاطر ادب استاد نسبت به رئیس جمهور مملکت استادیش زیر سوال بره
    از شما که میگید زنده باد مخالف من!!! اینکارا بعیده!!!

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۷ام, ۱۳۸۹ ۷:۴۳ ب.ظ:

    در ضمن
    به صدا وسیمای ایران نگاه میکنید؟؟؟ یا فقط فارسی ۱ میبینید؟؟؟
    اول ماه رمضان و ششم ماه رمضان ربنای استاد از شبکه ۷ پخش شد
    میگن متوهمید، ناراحت میشید.

  17. ایرانی می‌گوید:

    اونایی که میگن همون بهتر که صداشو نشنویم از عاشق های این اثر بینظیر نیستن.ه وقتی دم اذان میشه و همه دور سفره نشستن انگار یه چیزی کمه.
    پیش خودم میگم نه یه جای کار میلنگه.
    تلوزیون رو روشن میکنم تا همه چیز مثل سال های قبل بشه ولی نه نمیشه.

    حیف که نمیشه.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۳ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۵۱ ب.ظ:

    میگن ابن ملجم در هنگام قرائت قرآن صدای قشنگی داشته

    فایل صوتیش تقدیم کنم بشنوید!!!!
    فضایی داره در نوعه خودش!!!!

    آنا پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۱۴ ق.ظ:

    اون موقع ها تکنولوژی در این حد پیشرفت کرده بود که ازش فایل صوتی مونده؟ 😐

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۹:۲۱ ق.ظ:

    آره
    یه صدا هم هست که میگه
    “این عمار”
    از تلویزیون هم پخش شده
    میگن متعلق به امام علیه
    😉

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۲:۴۵ ب.ظ:

    چیزی از قرائت ابن ملجم نشنیدم فقط میگن هی نماز میخونده و پیشونیش … پینه داشته

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۴ ق.ظ:

    توضیح دادم چه کار کنین خودتون با لپ تاپ پخش کنین به نظر می رسه این قدرها هم براتون نمی ارزه و گرنه حل این مشکلتون آسونه

  18. ش می‌گوید:

    با تشکر از پست قبلیتون
    بی نهایت ممنون از شما و جناب آقای ابطحی عزیز که با توضیحات جامع تقریبا تمام نکات مبهم مورد سوال برای منو حل کردند . اجازه می خوام که اگر دوباره مورد سوالی بود مزاحم شما بشم .
    فقط یک سوال اولیه ، با توجه به توضیحات اونطوری که من متوجه شدم یک حجت الاسلام مجتهد نمی تونه باشه درست متوجه شدم یا نه ؟
    نهایت احترام و ادب را نسبت به شما دارم بخاطر وقتی که اختصاص دادید ، حق تعلیمی که بر گردن من دارید و بیشتر از همه بخاطر وفای بعهدتون

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۰۲ ب.ظ:

    بله فعلا به مجتهد عرفا حجه الاسلام نمی گن

  19. ارادتمندالعلما می‌گوید:

    آقای اشرف فتحی شما هم با این مطلب خوبت همه رو به جون هم انداختی .

  20. mohsen می‌گوید:

    اگه خودش میخواد پخش نشه ، خب پخش نشه . معلوم میشه برای خودش خونده برای دل مردم نخونده اینقد به صداش می نازه خب یکی دیگه میاد میخونه

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۹:۱۴ ق.ظ:

    احسنت

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۳:۱۹ ب.ظ:

    جناب علی و محسن اینجا رو بخونین
    شجریان به طور خاص اجازه پخش ربنا رو داده
    البته شماها… همین جوری از خودتون میگین خودش نخواسته حالا حتما روزه هم هستین
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86
    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=58155

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۰۵ ب.ظ:

    وقتی میگه که صداش از صدا و سیما پخش میشه خجالت میکشه یعنی چی؟؟؟

    شما قطعا روزه نیستید.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۱:۲۹ ب.ظ:

    جناب استاد ربنا رو تقدیم به مردم کرده بود و هیچ وقت نخواست که در صدا و سیما پخش نشود.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۲۶ ب.ظ:

    صدا و سیما میترسه یه وقت پخش کنه
    آقای شجریان خدای نکرده طبق حرف خودشون خجالت بکشه
    درست نیست که ما خجالت استاد در بیاریم
    درسته؟

  21. رضا شیخ محمدی می‌گوید:

    با سلام. ضمن استفاده از مطلب شما اجازه می‌خواهم مطالبی را بیان کنم:
    چون یکی از کامنت‌گذاران سوءال کرده بود که افرادی که در عکس‌های پست هستند، معرّفی شوند، در خصوص تصویری که استاد شجریان با فرد روحانی دیده می‌شوند، این عکس را بنده در مسجد نور واقع در میدان فاطمی با دوربین اس.تری.آی.اس گرفتم و روحانی مزبور آقای سید جعفر غضنفری هستند که از روحانیّون روشنفکر قمی هستند. پدر بزرگوار ایشان آیت‌الله غضنفری خوانساری هم از علمای صاحب فتوا و رساله هستند و جالب اینکه نظر مساعدی نسبت به موسیقی دارند و حتّی یک بار بنده در منزل یکی از دوستان در قم در حضور آیت‌الله غضنفری به اجرای آواز ایرانی همراه با ساز مبادرت کردم.
    در پایان, لینک عکس‌هایی که در مجلس ترحیم مادر استاد شجریان عکاسی کردم (از جمله عکس بالا) و در وبلاگم گذاشته‌ام, این است: http://1344.blogfa.com/post-77.aspx
    لینک آواز بیات‌اصفهان من با تار امیر قره‌بیگلو و ضرب رضا احسانپور در قم، منزل حجهالاسلام سید جعفر غضنفری (روحانی عکس) در ساعت ۲ بعد از نیمه‌شب ۶ دی ۸۶ / در جمع دوستان: امیر گرامی، حیدریان (برادر شهید جعفر حیدریان) و همسرش، جواد غضنفری و همسرش، برادر جواد، صادق باقری. غزل آواز: مولوی (روزها فکر من این است و همه شب سخنم). غزل نصنیف: حافظ (روی بنما و وجود خودم از یاد ببر!):
    http://www.esnips.com/doc/35ea2e7d-bcc2-43e9-befc-c3f38853751e/861006_mn+qarabeigloo+ehsaanpoor_mnzel-qazanfari/?widget=flash_player_ballet
    لینک دکلمه، آواز و تصنیف‌خوانی رضا شیخ محمدی (بنده) در مایه‌ی شوردشتی‌ابوعطا همراه با نی امیر حاج‌ابراهیمی و تار ابوالفضل مثقالی و ضرب رضا احسانپور بر روی غزل حافظ: «دست از طلب ندارم تا کام من برآید» تصنیف: فاتحه‌ای چو آمدی بر سر خسته‌ای بخوان (حافظ) در نیمه‌شب ۱۰ دی ۸۶ در منزل امیر گرامی در قم، خیابان باجک در حضور دوستان: امیر زینلی(خواننده‌ موسیقی سنتی قم و شاگرد حمیدرضا نوربخش)، محسن فهیمی (ویولونیست)، محمود لبّافان (علاقمند به موسیقی و دست‌اندرکار فرش ابریشم) امیر گرامی و شوهرخواهرش طباطبایی و فرزندان ایشان. در این مجلس حجت الاءسلام سیّد جعفر غضنفری و پدر بزرگوارشان آیهالله خوانساری هم حضور داشتند و در انتهای فایل صوتی, صحبت کرده اند:
    http://www.esnips.com/doc/ca32fce3-290e-4c28-899b-250686ce6724/861010_r-sheikh-m+hajebrahimi+mesqali+ehsanpoor/?widget=documentIcon
    فایل‌های متعدّدی از مرحوم سیّد جواد ذبیحی را هم بنده سالهاست برای اوّلین بار از طریق وب منتشر کردم که لینکش این است: http://eshq.ir/cat-16.aspx

    sara پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۶:۲۱ ب.ظ:

    کسی که در عکس چهارم پهلویمرحوم ذبیحی نشسته میشناسید؟

    رضا شیخ محمدی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۹:۴۲ ب.ظ:

    با سلام و احترام! فرد مورد نظر محمد احمدیان از خوانندگان مذهبی دورهء سابق است. عکس دیگری از این فرد و نیز نغماتی از او در آرشیو بنده موجود است.

  22. اسماعیل ورمزیار می‌گوید:

    بهتره در مورد مسائلی که اطلاعات دقیقی در موردش نداریم با احتیاط صحبت کنیم.
    استاد شجریان از پیشکسوتان صنعت موسیقی سنتی ایران هستند که عمر و جونشون رو برای شناساندن ایران به عنوان کشوری دارای تمدن و فرهنگ به جهانیان گذروندن.
    انسان اشتباهاتی رو در زندگی انجام میده که خود اون اشتباه انچنان مشکلاتی رو به وجود نمیاره که حاشیه های اون به بار میارن.ما به این حاشیه ها دامن نزنیم!!!
    استاد بابت زحمات بسیار زیادی که برای مردمان ایران خارج از مرزها کشیدن و صدای ما رو به گوش جهانیان رساندن حق زیادی بر گردن ما دارن.
    اگر هم ایشان به اشتباه اعمالی را انجام داده اند خود ضرر و زیانهای اونو تحمل میکنن.
    هر گاه خواستیم در مورد کسی اظهار نظر و عقیده کنیم بهتره با اندازه یک سر سوزن بهش حق بدیم.بعد میبینیم که چقدر خود ما قبل از این تفکر در حقش زود داوری
    کردیم.
    نمونه بارزش میتونیم به مشکلات امریکا با جهان فکر کنیم.
    یک لحظه تصاویر زمانی که ژاپن مورد حمله اتمی امریکا قرار گرفت رو تو ذهنتون مجسم کنید،حالا تصویر حال ژاپن.
    به قول دوستان کاری که ژاپنی ها با پیشرفتشون با امریکا کردن برای امریکا خیلی درد ناکتر از کاری بود که ما ایرانیها با مرگ بر امریکا گفتنمون با امریکا میکنیم.
    اگه مقداری وقت دارید بهتون پیشنهاد میکنم حتما تو بازی تراوین ثبت نام کنید و برای مدت محدودی این بازی رو انجام بدید.اون موقع دلیل درست اینکه چرا کشور ها با هم وارد جنگ میشن رو متوجه میشید و میتونید برداشت درستی از اتفاقات اطراف خودتون به دست بیارید.
    ….
    اگر هم استاد شجریان از کاری که شاید به اشتباه انجام دادن پشیمان باشن و بخواهن برگردند این بحثها چنین اجازه ای به ایشان نمیده.چیزی که دشمن های ما میخواهن همینه.اینکه ما خودمون به مسائل داخلی کشور اعم از ریز و درشت دامن بزنیم.از مسائلی مثل این موضوع گرفته تا حوادث بعد از انتخابات.
    امید وارم منظور رو رسانده باشم.به دلیل کمبود وقت از باز کردن مسئله پرهیز میکنم اما اگر عمری بود در خدمت شما عزیزان هستم.
    چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید

  23. آشیانه پرستو می‌گوید:

    چقدر ما مردم بیچاره ای هستیم که گیر کردیم در ظواهر! حالا ربنا با صدای شجریان باشد یا نباشد مسئله خیلی مهمیه که چندین لینک مرتبط داشته باشه و عزای ما در ورود به ماه رمضان پخش نشدن اون از صدا و سیما باشه! هر سال قصد داریم برای این مرثیه سالگرد بگیریم؟

    ab پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۱۱ ق.ظ:

    خانم دکتر مثل همیشه حرفتون پر مغز بود. پاینده باشید.

  24. بازتاب: لینک‌های روز: منافع ملی ايران؛ تعبير ايرانی يا نئوکانی « آینه‌ی بامدادی

  25. saeed soltanpour می‌گوید:

    با سلام
    گروه شاهین سیاه به سرپرستی حاج ماشا لله قصاب ( کاشانی) – مسول واحد ضربت دادگاه مبارزه با مواد مخدر خلخالی تاسیس شده بود.
    حسن کاشانی برادر حاج ماشا لله در سال ۶۰ تعریف کرد که آنها ذبیحی را با فتوای خلخالی کشتند.
    حسن همچنین اضافه کر د که انها ۳ نفر از شورای ترکمن صحرا در سال ۵۸ (‌تو ماج – مختوم – واحدی )‌ را در سرراه به تهران زیر پلی بدستور خلخالی تیر باران کردند.

    این یک روایت هست و کسان دیگری هم در ان جا حضور داشتند.
    حاج ما شا لله کسی بود که سفارت آمریکا را برا ی بار اول توسط چریک های فدایی اشغال شد و سفیر آمریکا گرو گان گرفته شده بود آزاد کرد
    به روایتی سولیوان یک اسلحه کمری به حاج ماشا الله هدبه کرده بود که حاجی با خود حمل می کرد.

    سولیوان کارتی هم به ماشا لله داد ه بود که به روایتی داماد کاشانی ها که ساواکی بود با ان از سفارت آمریکا در خارج از ایران ویزا گرفت و به آمریکا رفت،

    سعید سلطانپور
    روزنامه نگار- گانادا

  26. قاف نشین می‌گوید:

    سلام
    با اجازتون بنده برادر نیستم، خواهرم!

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۴:۲۷ ب.ظ:

    ببخشید خواهر

  27. abbas rasoulzadeh می‌گوید:

    سلام
    از مطلب شما در وبلاگ کتابخانه قائمیه استفاده نمودم.

  28. علی می‌گوید:

    من شنیده بودم مدیر وبلاگ تورجان یک طلبه جوانی هست که بعد از انتخابات هم یک بار دستگیر شده. ولی نمیدونستم که مثل سگ از حکومت میترسه که اینجوری نظرات رو ویرایش میکنه.

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۷:۱۹ ب.ظ:

    دوست عزیز! فقط نظرات توهین آمیز حذف می شوند

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۳۹ ب.ظ:

    خیلی مردی
    روزه من زیر تیغ رفت و شما تکبیر گفتی
    خداییش به کی توهین کرده بودم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۴ام, ۱۳۸۹ ۸:۰۱ ب.ظ:

    تو چقدر باادبی!!!

  29. sam می‌گوید:

    کی گفته صدا و سیما برخورد حذفی با صدای استاد داشته. خود استاد صدا و سیما رو به خاطر برخورد جناحیش قابل ندونست و درخواست عدم پخش آهنگها و اصواتش رو کرد.

  30. Max می‌گوید:

    بابا بره به … . مرتیکه خدا بهش یه صدا داده و ذوق هنری و دیگر هیچ . خدا رو شکر که صداش نمیاد . هی هر سال با این صداش برای ما کلاس میگذاشت .
    داشته باشید که استاد چون توی صدا و سیما پاپ پخش میشه ما رو قابل نمیدونه بعد میره توی کشوری میخونه که مهد راک و هارد راک و بلک متاله . آدم ها اون دنیا با صداشون محشور نمیشن. بعضی ها لال محشور میشن .
    خدا رو شکر که صدا و سیما شر این یه دونه مایه منت و فخر فروشی این مردک رو هم از سر ما کم کرد .
    در پناه خدا موفق و پیروز باشید.

  31. AAM می‌گوید:

    واقعا که !! چه بحث های ناهنجاری !! دلتون میاد با زبان روزه این حرفها رو بهم میزیند درسته تو فضای مجازی هستین اما گناهشو پاتون مینویسند و روزه تون دچار مشکل میشه ، اصلا استاد ربنای خودشو به مردم ایران هدیه کرده است اما اینجا صدا و سیما بوده که پخش اونو ممنوع کرده است.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۲:۲۱ ب.ظ:

    مواظب روزه خودت هستی؟؟؟

  32. navid می‌گوید:

    وقتی دلایل پخش نشدن ربنا رو تو سایت های افراطی(مثل موتلفه و…) می خونم خندم میگیره و بیشتر به جبر جغرافیایی فک می کنک.
    استاد همیشه دوست داریم.

  33. وحید می‌گوید:

    فعلاً دو تا پست من رو که در جواب اقای علی نوشتم مدیر محترم سایت حذف کردن
    آقای محترم اگه اینقدر از موقعیت سایتت هراس داری خب جمعش کن!

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۵:۳۵ ب.ظ:

    قبلا هم گفته شده که کامنت های توهین آمیز حذف می شود. دوستان لطفا مراعات کنند

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۶:۱۴ ب.ظ:

    من از شما خواهش میکنم چاپ کنید
    خوبه هم حرفشون میزنن
    هم ادبشون نشون میدند

  34. امیرحسین می‌گوید:

    شجریان هنرمند بزرگیه ولی فراموش کرد توی ایران زندگی میکنه و اینجا فقط یه رادیو تلویزیون داریم و بهمین دلیل خیلیها شهرتشون رو مدیون این رسانه ملی هستن. ولد خلف بر علیه والد خودش نمیشوره.
    متن شما طوری نوشته شده که انگار رسانه ملی بر علیه شجریان اقدام کرده. در صورتیکه این شجریان بود که خواست صداش پخش نشه. وقتی رسانه گوش نمیده شاکی هستید حالا هم که گوش داده معترضید؟ 😉

    آسو پاسخ در تاريخ مرداد ۲۵ام, ۱۳۸۹ ۱۱:۱۱ ب.ظ:

    شاید خیلی ها شهرتشون رو مدیون صدا سیما باشند ولی شجریان از این مدلها نیست شما انگار کلا انصاف نداری لوریس چکنواریان چند بار صدا سیما اومده ولی شهرتش بین همه اهالی موسیقی هست شما بگو صدا سیما چه تاثیری در شهرته شجریان داشته اتفاقا برعکس این صدا سیما بوده که به برنامه هاش با صدای استاد اعتبار میداد شجریان استاد مسلم و دانشمند موسیقی است با امثال اقتداری و لهراسبی خیلی فرق داره دانشش به موسیقی به شجریان شهرت داده نه صدا سیما
    وقتی شجریان مشهور بود که اصلا صدا سیمایی نبود
    در ضمن شجریان پخش ادعیه و ربنا رو کاملا آزاد گذاشته بود و به ملت تقدیم کرده بود و از حقوقش کاملا گذشته بود

  35. آسو می‌گوید:

    ولی در مورد خودت جناب فتحی قدیمها یک طلبه شجاعی رو میشناختم که از احدی ترسی نداشت بعد رمضان میام قم هم زیارتی کنم هم سری به مزار مادرم بزنم انگار باید دنبال آرامگاهه اون طلبه جوان هم بگردم

  36. آسو می‌گوید:

    شجریان به سو استفاده از آثارش برای شعارهای تندروها معترض بود که بدون اجازه شعارها و تصاویری روی آثارش میاد که توهین به اعتقادات اونه
    مثلا در مورد اریان ای سرای امید گفت من این اثر رو برای انقلاب که حرکتی رستاخیزی بود خوندم نه برای این که …
    جنا ب فتحی خودت میدونی این اصل مطلبه چرا ازش میگذری ؟

  37. همایون می‌گوید:

    درود بر استاد شجریان!

  38. کم نیار می‌گوید:

    از قدیم گفتن حرفو بنداز زمین صاحبش برمی داره . این دوست عزیز “علی” و “ab” از اول منتظر بودن کی چی می گه سریع جوابشو بدن. آقای محترم یه جای حرفت گفتی “برو حجاب دخترشو نگاه کن” واقعا تو معیارت واسه خوبی و بدی آدما حجابشونه؟ اینکه روزه می گیرن یا نمی گیرن؟ اگر که اینجوری فکر می کنی که کاملا اشتباه کردی.
    شجریان پارسال این حرفارو تو روزای اول بعد از انتخابات ، از بی بی سی زد. چرا تلویزیون عزیز شما پارسال جلوی پخش ربنا رو نگرفت؟ اصلا قبل از اون هم شجریان حرفای سنگین تر از این هم به حکومت گفته بود ولی امسال ربنا رو پخش نمی کنند.
    ربنایی که ما از همون روزی که شروع کردیم به روزه گرفتن ، موقع افطار پخش می شد. ولی حالا باور کن اصلا نمی فهمیم کی اذان می شه.

    علی پاسخ در تاريخ مرداد ۲۸ام, ۱۳۸۹ ۱:۴۶ ب.ظ:

    شما خیلی باحالی
    میتونم ازت درخواس کنم دوباره کامنتی که من گذاشتم و کامنتی که دوستت گذاشت بخونی!!
    معیار من برای خوبی و بدی حجاب نیست(البته اوناهم ملاک هست ولی همه چیز نیست)
    من این جمله را در جواب دوست شما که گفته بود استاد قاری قرآنه در نتیجه آدم خوبیه گفتم
    فکر کنم حجاب حداقل از خوندن قرآن معیار بهتریه!!!
    پس اگه کسی هم معیار اشتباهی داشته باشه دوست شماست
    لطف کامنت ها را با دقت بخون تا به اشتباه نیفتی عزیز من

    در مورد این که اذان نمیفهمی کیه، مشکل من نیست
    برو به درگاه خدا دعا کن تا این سعادت بهت بده که بفهمی اذان کیه
    اذان اساتید این قدر زیبا هست که نیازی به چیزی قبل یا بعدش نباشه
    با دقت اذان حضرت موذن زاده را گوش کن تا متوجه شی که کلامی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند یعنی چی!!

  39. کم نیار می‌گوید:

    آقا علی شما چقد آدم مهمی بودی. من شرمنده اگر تو فهم نکته به نکته عرایض شما اهمال جسته ام! ولی به خدمت دوست ارتشی ام عارضم که در پی ادامه نبرد صحنه حق علیه باطل چه می دونم از این چیزا که خودتون بیشتر بلدید، اینبار باطل پیروز شد و سایت تابناک خبر داد که : «نیایش ربنای استاد شجریان از شبکه آموزش پخش می شود»! و شما و دوستاتون دور هر چی شبکه و تدریس و آموزشه و کلا هر چیزی که به آموزش ربط داره رو خط بکشید که همه اش حرومه!
    اینم لینک قبیحش برادر ارررررتشششششییی:
    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=114952
    http://www.tabnak.com/nbody.php?id=63026

دیدگاه‌ها بسته هستند.