در سوگ رییس مذهب

behbahan

دروازه قرآن شهر بهبهان

به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) ان‌شاءالله در ساعت ۲۲ روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۹ و ۲۰ مرداد با موضوع «نسبت جریان نواندیشی دینی با امام صادق(ع)» در مسجد قوامی شهر بهبهان (خیابان شریعتی) در خدمت عزاداران و‌ علاقه‌مندان گرانقدر اهل بیت(علیهم‌السلام) خواهم بود.

درباره علی اشرف فتحی

21 تیر 1360 در زنجان زاده شدم. 17 شهریور سال بعد پدرم در کردستان شهید شد. 18 ساله بودم که پس از پایان مقطع پیش دانشگاهی به حوزه علمیه قم آمدم و اکنون در مقطع درس خارج مشغول به تحصیلم. تا خدا چه خواهد ...
این نوشته در خودمانی, دین ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

6 پاسخ به در سوگ رییس مذهب

  1. یک نفر. می‌گوید:

    چطور گذرتون به خوزستان افتاده اونم تو این گرما؟

    [پاسخ]

  2. سیدحسین بنی احمدی می‌گوید:

    آقای مصباح در سال ۸۵(سال دوم از دوره ننگین و هشت ساله احمدی نژاد): اعضای دولت هم گاهی می‌گویند: دولت بیش از همه احتیاج به امر به معروف و نهی از منکر دارد و باید دیگران کارهایش را نقد کنند. اما آیا همهِ آن ها به این شعار معتقدند و آمادهِ شنیدن نقد هستند؟ در عمل باید روشن شود. دعا می‌کنم که این‌طور باشد.
    باید واقع‌بینانه برخورد کنیم. توقعات فوق‌العادهِ آن‌چنانی نداشته باشیم که اگر خلا‌ف آن شد، بگوییم این هم نشد و دیگر هیچ!…سعی کنید تعصب در شما رشد پیدا نکند. از آفت‌های فعالیت‌های اجتماعی تعصب است، اگر نسبت به دولت کنونی خیلی علا‌قه داریم، نباید متعصبانه برخورد کنیم؛ لذا چنانچه کسی حرف حقی را مطرح کرد بشنویم، حتی اگر مخالف دولت باشد. اگر هم دولت اشتباهی مرتکب شد، آن را بپذیریم و بکوشیم آن را برطرف کنیم http://partosokhan.ir/page.asp?Number=337&Category=379
    Like · Reply · ۱۸ hrs

    [پاسخ]

  3. محمد می‌گوید:

    سلام علیکم!
    طاعاتتان مقبول درگاه احدیت
    میدانم به پست ربطی ندارد؛ اما چون آخرین پست است دارم میپرسم. لطفاً اگر نمیخواهید کامنت را منتشر بفرمائید لااقل به ایمیلم پاسخ را ارسال بفرمائید. ممنون میشوم.

    سوالم در مورد احکام مربوط به روابط زن و شوهر در خانواده هست. وقتی ما به احکام نگاه میکنیم البته احکام فقهی محض آنهم در حد واجب و حرام نه گزاره های اخلاقی. یعنی مسائلی که در فقه به مرد و زن اجازه داده شده است و اختیاراتی که دارند. خلاصه وقتی به احکام نگاه میکنیم سرجمع می بینیم زن خیلی محدودتر از مرد هست خیلی جاها زن هیچ راهی ندارد و باید تحمل کند و بسوزد و بسازد در صورتی که مرد در خیلی شرایط و موارد با کوچکترین مشکلی در فقه راه حلی برایش وجود دارد که خودش را از آن مشکل خلاص کند. حالا اینکه ممکن است خیلی از مردان نیز بدلیل تقیدات و اینکه نمیخواهند بنیان خانواده شان از هم بپاشد کاری نمیکنند و آنها هم تحمل میکنند یا حتی اگر بخواهند کاری کنند نیز در خیلی موارد شرایط فرهنگی اجتماعی حال حاضر جامعه به آنها اجازه نمیدهد یا قانون برخی محدودیت ها را برای مرد قرار داده یک بحث دیگری هست که فعلاً از آن صرف نظر میکنیم. بحث ما فعلاً فقط ناظر به احکام فقهی محض هست.
    نکته ی بعد آنکه برخی احادیث و احکام زنان را من مرد که بین بچه ها به آدم بشدت ضد زن معروف هستم میخوانم یک حالت تنفری بهم دست میدهد که با عرض معذرت در اسلام زنان ظاهراً به هیچ انگاشته شده اند. آن وقت برخی ها می آیند از نظام حقوق زن دفاع میکنند. من که میخوانم اینطور میشود. حالا خود زنان چه حسی بهشان دست میدهد نمیدانم.

    برای واضح تر شدن مطلبم چند مثال میزنم:

    ۱- مرد این اختیار را دارد و اگر از این اختیارش استفاده کرد کار حرامی نکرده هر چند شاید مکروه باشد و البته قطعاً اکثریت قریب به اتفاق مردان هیچوقت این کار را نمیکنند اما به هر حال این اختیار را دارد که همسرش را حتی برای ۵ سال از بیرون رفتن از خانه منع بکند و اگر این کار کرد زن حق ندارد پایش را از خانه بیرون بگذارد ولو اینکه در طول این ۵ سال اتفاقات ریز و درشت و مهم و غیر مهم در بیرون از منزل و بیفتد که باید حضور داشته باشد مثلاً پدرش به رحمت خدا برود برادر یا خواهرش عروسی کنند خواهرش بچه دار بشود دخترخاله اش از مکه بیاد و …. حتی اگر این امر موجب ناراحتی و افسردگی او بشود حق ندارد از منزل بیرون برود.

    ۲- مثال بعدی بحث تمکین هست
    در فقه بجز در مورد عذر شرعی هر موقع دیگری مرد تقاضا کرد زن باید تمکین کند. ولو اینکه زن در آن لحظه اصلاً در شرایط روحی و جسمی مناسبی نداشته باشد برای این کار. فرضاً زن بدبخت از ۶ صبح رفته از منزل بیرون سر کار ۹ شب در نهایت خستگی برگشت است منزل در اداره با همکارش دعوایش شده مثلاً ۲ ساعت در ترافیک بوده الان خسته و اعصاب خورد دارد می آید منزل که فقط برسد برود بخوابد آن وقت در همچین موقعیتی و همچین شرایطی آقا تقاضا میکند زن هم باید بگوید چشم و تمکین کند.
    یا مثلاً همین دیروز پدر زن به رحمت خدا رفته است. همین الان مراسم تشییع تمام شده است و زن ناراحت و غمگین و افسرده و دپرس برگشته منزل مرد تقضا میکند باید بگوید چشم و امثله متعدد دیگری که میشود زن.
    البته در این مورد هم مانند مورد قبل قطعاً اکثریت قریب به اتفاق آقایان رعایت حال خانم رو میکنند اما به هر این اختیار را دارند و اگر گفتند زن باید بگوید چشم.
    در جایی در فضای مجازی خانمی گفته بود مگر ما روباتیم که هر موقع آقایون گفتند بگیم چشم؟ خب ما هم یک انسانیم با کلی سلایق و روحیات و شرایط مختلف جسمی و روحی.

    ۳- شوهر هر چقدر بداخلاق باشد معتاد باشد چی باشد چی باشد زن باید بسوزد و بسازد و حق هیچ کاری ندارد. اما شوهر هر وقت عشقش کشید ولو بدون هیچ دلیلی همینکه به زنش بگوید انت طالق زن طلاق داده شده هست و خلاص.
    البته در این مورد ظاهراً فقهاء راهکاری گذاشتند که در صورتی که زن به عسر و حرج بیفتد برود پیش فقیه و خودش را مطلقه بکند که خب هم ظاهراً این حکم همه آقایون نیست هم آنهاییکه که این حکم را داده اند شرایط رو اینقدر سخت و خاص گرفتند که زن واقعاً باید به نهایت سختی بیفتد و شرایطش خیلی خیلی خاص شود تا این حکم جاری شود که شاید در مورد یک در هزار خانم های مشکل دار نیز مصداق نداشته باشد.

    ۴- روایتی داریم که زنی میرسد خدمت پیش رسول الله ص عرضه میدارد آیا همانقدر که شوهرم حق به گردن من دارد من نیز حق به گردن شوهرم دارم؟ که رسول الله ص میفرمایند نه والله بلکه ۱۰۰ برابر حقی که تو داری شوهرت دارد که آن زن بعدش میگوید اگه این است و اینقدر تکلیف سنگین است اصلاً شوهر نمیکنم که اینقدر مسئولیت و تکلیف نیاید روی دوشم.
    یک بار تو در بحثی خانمی در فیسبوک گفته بود اگر این است و خانمها اینقدر مسئولیت دارند و آقایان اینقدر اختیار خوب خدا بجای یک زن که یک انسان است با کلی روحیات و سلایق و مسائل مختلف جسمی و روحی یک روبات خلق میکرد برای آقایان که یک دکمه اش را میزدند تمکین میکرد مثلاً یک دکمه را میزدند غذا درست میکرد و قس علی هذا

    ۵- در برخی از روایات گفته شده است یکی از ویژگی های زن خوب این است که در خانواده خودش عزیز و محترم باشد اما در نزد شوهر ذلیل و خوار یک خانمی گفته بود اگر این است خب مگر ما مغز آن حیوان درازگوش را خورده ایم عزت و احترام منزل پدری را رها کنیم بیایم منزل شوهر بشویم ذلیل و خوار دست شوهر؟؟!!

    و مثالهای متعدد دیگری که در احکام و روایات میشود زد که بنده به همین مقدار بسنده میکنم.
    حالا تحلیل شما چیست؟ چرا زنها اینقدر دارای محدودیت هستند و آقایان اینقدر آزاد؟ چرا زنها در خیلی از مواقع هیج راهی جز تحمل و سوختن و ساختن ندارند؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۷ام, ۱۳۹۴ ۵:۳۸ ب.ظ:

    سلام. عذر می‌خواهم که به دلیل مشکلات سایت موفق نشدم زودتر جواب بدم. عرض شود که نگاه اسلام به زن رو باید همه‌جانبه دید. یعنی همه اختیارات و وظایفی رو که اسلام برای هر یک از زوجین در نظر گرفته باید در کنار هم دید و قضاوت کرد. همچنین باید فضای زمان نزول آیات و صدور روایات رو هم دید. ضمن اینکه فقه همیشه راه‌هایی داره که می‌شه از اونها کمک گرفت تا به احدی ظلم نشه. قوانین رو طبق مصالح عمومی در نظر می‌گیرن و نه مصالح شخصی برخی افراد، لذا طبیعیه که استثنابردار باشن و کارکرد فقها به مثابه حکام شرع در اینجا معنی پیدا می‌کنه. در گفتگویی که پارسال با یکی از شاگردان مرحوم آقای منتظری داشتم به این بحث هم اشاره شد، شاید براتون مفید باشه:
    http://www.tourjan.com/?p=6363

    [پاسخ]

  4. جواد می‌گوید:

    سلام. لطفا گزارش جلسه را در اختیار عموم قرار دهید. هرچه سریعتر. ممنونم

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ شهریور ۲۶ام, ۱۳۹۴ ۳:۱۳ ب.ظ:

    انشالا در شماره سوم تقریرات منتشر خواهد شد

    [پاسخ]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *